söndag 11 februari 2018

En sedan länge planerad resa

Det var valborgsmässoafton 2004 och jag hade nyligen flyttat tillbaka ner till Småland. 3 månader av vintern hade jag tillbringat i Afrika och när jag kom hem hade jag börjat jobba på Intersport och lärt känna Stefan.
Nu var vi på väg till Eksjö för att fira valborg med hans vänner. Även Stefan och jag var vid det här tillfället bara vänner, ett par blev vi först en månad senare.

Stefan förklarade noga vilka som skulle delta på middagen och bl.a. var det Markus och Anna. Markus jobbade liksom oss på Intersport, fast i Eksjö. Anna jobbade som lärare och var mycket allmänbildad.
Vi åt och drack, alla hade med sig egen dryck och denna Anna drack vitt vin. Efter maten började vi spela Trivial Pursuit.
Medans vi andra blev påverkade av alkoholen så blev Anna bara vassare och vassare. Och när hon korkade upp vinflaska nummer 2 och fortsatte dricka och plocka poäng efter poäng undrade jag på fullaste allvar vad det var för sällskap jag hamnat i och vad för kvinna denna Anna var?
Svaret fick jag några veckor senare. Anna var gravid och hade druckit alkoholfritt vin överhällt i vanliga flaskor. Tro sjutton hon var skärpt när vi andra började fyllna till.

I slutet av 2004 föddes Kalle och det var med Kalle allt började. Redan som liten så gillade han Afrikas vilda djur och programmet Wild Kids var hans favorit. Jag berättade för Kalle om min resa till Sydafrika 2003 och vilka djur jag sett och hur jag blivit jagad av en noshörning. Kalle lyssnade med stora öron och jag råkade väl då säga att när du blir stor Kalle så skall vi åka till Afrika.

Några år senare deklarerade Kalle klart och tydligt för sina föräldrar att Marit har minsann sagt att vi skall åka till Afrika och titta på djuren.
Så för snart 10 år sedan började en plan utformas. När Kalle, som nu även fått en lillebror, Olle, blivit tillräckligt stor, så skulle familjerna Leiner och Staaf bege sig till Afrika på safari. De senaste åren inför vår semesterplanering vi kollat med Leiners.
- Är de dags nu?
- Nej, barnen behöver bli lite större.

Men när vi i början av 2017 ställde frågan så var det dags. 2018 skulle bli året vi åkte.
Efter många års planerande så är nu dagen D kommen. Idag lyfter vi mot Tanzania. Vår resa, som vi bokat genom Jambo Tours, är en kombinerad resa som består av både safari och sol och bad.

Så ikväll lyfter planet från Göteborg ner mot Amsterdam. Där möter vi upp Annas bror Per, som också skall följa med oss på resan. Tillsammans åker sedan vi sju nattflyget ner till Nairobi i Kenya.
På morgonen flyger vi vidare från Kenya en kort bit in i Tanzania och landar på flygplatsen Kilimanjaro. Självklart hoppas jag på en vacker vy över berget då vi passerar.
Sedan börjar äventyret.

Per har gjort den här resan 3 gånger innan och det känns väldigt tryggt att ha honom med i sällskapet. Det är också han som sett till att Jambo Tours gjort resan så optimal som möjligt utifrån hans tidigare erfarenheter. Eftersom vi är så pass stort sällskap kommer vi ha egen guide och bil på safarin. Det känns fantastiskt lyxigt och bra.

Eftersom vi vet att tillgången till wi-fi är begränsad till endast 2 ställen under safarin och där inga garantier finns för att den fungerar, så kommer här en beskrivning på vad vi skall ha för oss. Jag hoppas kunna skicka upp några blogginlägg under våra resa, men kan inte garantera bilder, så ni får en liten försmak.

Vår guide kommer möta upp oss på flygplatsen i Kilimanjaro och köra oss till Arusha där vi skall bo på Moivara Lodge. Vad vi sett på bilderna skall det var ett hyfsat bra ställe med både pool och wifi.

Här skall vi slappa vår första dag i Tanzania.

På tisdagen bär det iväg till Riftdalen och Lake Manyara National Park. Sjön som gett parken dess namn förser både de vilda djuren och den täta regnskogsvegetationen med det livsviktiga vattnet. Här utlovas gott om gräsätare, med stora bestånd av antiloper, gaseller och sebror. Stora djur som elefanter, flodhästar, giraffer och bufflar trivs också i det parkliknande landskapet. Så det kan bli en spännande första dag av vår safari.

På kvällen kommer vi anlända till Kirurumu Mayanara Lodge som ligger högt belägen med utsikt över sjön vi besökt under dagen. Jag längtar redan till att sitta på terrassen med en kall öl och se ut över sjön och de vilda djuren, men just nu hemma i snön känns det så overkligt.

Standarden på vårt boende sjunker något då vi här kommer bo i en blandning av bungalow-tält.

På onsdagen går färden vidare till den mer kända parken Serengeti, ett av Afrikas största och mest djurrika vildmarksområden. På swahili betyder Serengeti ”ändlös slätt”. Serengeti består av en savann som verkar sakna slut och människan blir plötsligt väldigt liten i sammanhanget. Vi kommer tillbringa 3 dagar av vår safari i Serengeti och hoppas här få se de flesta djurarter som är synonyma med Afrika, även om den utrotningshotade noshörningen endast ses i undantagsfall.

Vi kommer under vår tid i Serengeti bo på Serengeti Kati Kati Tented Camp under 3 nätter och då är det verkligen mitt bland djuren mitt ute på slätten.

Även om standarden är enkel så blir det tält av den lite lyxigare sorten än vad vi är vana vid hemma. Riktiga sängar och toalett finns inne i tälten.

Under våra dagar i Serengeti kommer vi vara ute på safari både på förmiddagar och sena eftermiddagar. Lunchen kommer vi äta ute på savannen och någon dag på campen för att åka ut på sen eftermiddagssafari.
På lördag morgon går färden österut genom Serengeti med siktet mot den sedan två miljoner år kollapsade vulkanen Ngorongoro. Fyrhjulsdrivna fordonen skall ta oss ner i calderan, som är den kraterliknande formation som skapas när en vulkan kollapsar. Med sina cirka två mil i diameter och mycket höga koncentration av olika djurarter kallas den ibland Edens lustgård. Tusentals flamingos färgar den alkaliska sjön rosa. Kanske får vi här också möta den sällsynta och utrotningshotade svarta noshörningen. Vid dagens slut fortsätter vi med en kort bilresa längs vulkankanten till boendet för natten - Ngorongoro Farm House.

Nu blir det lite lyxigare boende igen med pool och vacker utsikt från terrassen.

På söndag förmiddag tar vi avsked av djuren och åker tillbaka mot Arusha och Kilimanjaro. Vi säger där hejdå till Annas bror Per som flyger hem till Sverige igen. Vi andra flyger vidare till ön Zanzibar för en veckas sol och bad på Neptune Pwani Resort.

Där har ni upplägget på vår resa. Jag hoppas kunna komma tillbaka under resans gång med fler inlägg om vad vi faktiskt sett. Wi-fi skall finnas på första och sista stället på safarin, så med lite tur blir det lite reserapport då. Beroende på uppkopplingens funktion blir det med eller utan bild.

Kram från familjerna Staaf och Leiner!