måndag 20 januari 2014

Mayaruinerna vid Tulum

Efter ett par lata dagar vid vårt hotell så tog vi på söndagsmorgonen lokalbussen dryga 6 mil söder ut.
Det var en modern och fräsch buss med AC som via motorvägen smidigt tog oss till den lilla staden Tulum.
Första stoppet var strax utanför stan vid ruinerna och det var här vi hoppade av.
Vi promenerade sedan 10 minuter längs en liten väg som skulle ta oss in mot ruinområdet. Små souvenirbutiker kantade vägen och färgglada mattor och dukar vajade i vinden.

När vi kom fram till ruinområdet klev vi från djungel och mangroveträsk in genom en 5 meter tjock ringmur och därefter hamnade hjärnan i konflikt med sig själv. Vyerna som mötte oss var helt magnifika, men på något sätt så hörde de inte ihop. Hjärnan hade problem att lägga ihop synerna och intrycken och vi blev stående en lång stund och bara tittade. Massor av mayaruiner och pyramidliknande byggnader låg utspridda på en stor grön gräsplätt. En och annan palm och buskar med färgglada blommor fanns där också. Utanför ruinerna fanns branta klippor med kaktusar och andra agaveväxter och nedanför dem det turkosblå havet med vita vågor som slog mot klippväggarna. Överallt låg meterlånga leguaner totalt orädda för alla turister. Pelikaner och några vråkliknande fåglar flög över våra huvuden.

Det var som om någon tagit ruinerna i Rom och lagt dem mitt på en frodig golfbana intill en tropisk strand och därtill lagt till massa växtlighet, djungel och ett zoo. Vyerna var något jag aldrig tidigare sett tillsammans.
Det var riktigt mäktigt!!!

Vi gick runt bland ruinerna som nådde höjden av makt omkring 1200 e.Kr. och fram till spanjorernas ankomst.
Vid den största byggnaden fanns en trappa ner till en  helt underbar liten strand. Ryktet säger att den är rankad som topp 10 i världen över de vackraste stränderna. Ett svalkande bad i det turkosblå havet med de lekfulla vågorna lockade de flesta besökarna.

Att ligga i vattnet med vyn över pyramiden på toppen av klippan var så häftig.

Vi solade och badade en stund innan oroväckande mörka moln närmare sig. Då vi kom upp på klippkanten och fortsatte stigen genom området kom en hel plog-formation med pelikaner flygande över oss.
Vi lämnade ruinområdet via en annan utgång i ringmuren där ännu en leguan låg och vaktade i solen.

Vi fortsatte en liten grusväg söderut och kom så småningom till en lång strand som var början på stranden till Tulum.
Medan de mörka molnen drog förbi beställde vi öl och delade en nachotallrik på ett av de enkla ställena som låg på stranden.

Stranden här var mycket mycket bredare än vår i Playa del Carmen. Förvånansvärt nog låg en camping där. Många ungdomar tältade på stranden och längre bak stod några husbilar parkerade. Det fanns även väldigt enkla bungalows att hyra.

Solen kom tillbaka och vi avslutade med en stund på stranden.
Det var så vackert med alla båtarna på den kritvita sanden och från restaurangen hördes tonerna från latinomusik från ett live-band.

Vi kände oss nöjda med dagen och vandrade tillbaka mot ruinerna och ut mot motorvägen. Utanför en av souvenirbutikerna stod en fjäderklädd man. Inte helt ovanligt här nere, man ser dem ofta på gatorna inne i Playa del Carmen i olika kostymeringar. Men denna var lite speciell. Ni som känner mig väl kan säkert se varför.

Tillbaka vid motorvägen hade vi sådan tur att nästa buss skulle gå om 7 min och det fanns platser kvar. Vilken tajming!
Mängder av taxibilar fanns även redo att köra oss. Och minibussar trafikerar ideligen kuststräckan, men den stora bussen var både bekväm, hyfsat billig och säker.

Imorgon väntar en lugn dag vid stranden vid vårt hotell. Det börjar sakta men säkert bli varmare här ner, vilket är skönt. En kille som jobbar på vår restaurang sa att han aldrig varit med om att det varit så här kallt här nere innan.
Men imorgon skall vi likt leguanerna ligga i solen och fånga all den värme vi kan få..