lördag 1 juni 2013

The City that never sleeps

New York i all ära, men så skönt det var att komma hem till lilla Habo, sitt hus och en grönskande trädgård. Tänk att man uppskattar det gröna så mycket. T.o.m ogräset var fint. Eller nja, grönt iallafall och då blev det vackert.  :-)

Trots att det var lite kallt, regnigt och blåsigt där borta så hade vi en fantastisk resa. Vi såg nya saker och några bekanta som vi upplevde igen. Vi njöt, shoppade och vi drack och åt gott.
Bara att sitta och titta på människor är intressant, det är sådan puls i staden. "The City that never sleeps" brukar de ju säga om NYC. Och det stämmer nog. Det är aldrig tyst och stilla och trots vårt tysta hotellrum med fönster mot en mindre gata så kunde man höra sirener från utryckningsfordon dygnets alla timmar. Att de kan ta sig fram! Folkmyllret på Times Square, tusentals gula taxibilar och folk i rörelse. I New York är alltid någon vaken.


Resans höjdpunkt var nog ändå "The Phantom of the Opera". Vi har ikväll lyssnat på musiken här hemma och vi får bägge gåshud över hela kroppen av ledmotivet till operan.

Det som jag tycker var extra mäktigt bortsett från musiken var allt som hände på scenen. I dagens samhälle så är ju allt så digitaliserat och animerat. Du vet knappt om det du ser på film är på riktigt eller ej, det är projektorer och specialeffekter kombinerat med en välgjord animering och tillslut vet du inte vad som är på riktigt och inte. 
Men här var allt på riktigt och "verkliga" saker växte fram på scenen. Det var så imponerande! Vilket arbete och vilken tajming det ligger bakom detta.
Och att få uppleva allt detta i New York där The Phantom firar 25 år på Broadway.

På tal om att sova. Jag fick tidigare i våras en kortbeställning som jag kom på att jag inte bloggat, som var New Yorks raka motsats. Det var en kollega som önskade ett kort till en 60-åring. Och hon gillade katter och att sova. Jämt sa hon: - Jag tror jag går och lägger mig en stund. Därför fanns det önskemål om en sovande dam på kortet.
Någon sådan stämpel hade jag inte så jag letade upp en bild. Så här blev mitt kort.




Papper från Maja Designs Vintage Spring Basic, bokstäver från Quickutz Lollipop, washitejp med notor, utstansade katter i svart och vitt.

Go´kväll!

/Marit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar