fredag 6 juli 2012

Nya kluriga uppdrag

Mina vänner, kollegor och släktingar ser till att hålla min kreativitet i trim så här under sommaren och låter mig inte slöa till.
Här följer 4 stycken kortbeställningar, vissa med mycket specifika önskemål som till en början tycktes omöjliga att lösa. Men tids nog så löste sig det mesta...

En numera pensionerad kollega kom med en sista beställning innan hon slutade. Det skulle vara att grattiskort till en man som fyllde 50 år. Han var trubadur och gillade musik så kortet skulle gå i det temat. Han sa alltid "Underbart" och det skulle finnas med och gärna något med vin, för han gillade fina viner. Tillsist så fanns önskemål om att få med något om hans yrke, nämligen begravningsentreprenör.

hur löser man en beställning med Grattis 50 år, vin, underbart, trubadur och begravning? Jag fick klura en stund på detta men så här blev resultatet.


Notpapper från Inkido (egentligen ett julpapper) och charms med g-klav. Texten "Underbart" printade jag ut, liksom texten "Grattis Lennart". Begravning var ett svårt inslag, jag ville ju inte att kortet skulle bli för makabert. Hittade en diskret lösning där jag valde att kopiera begravningspsalmen "Härlig är jorden" ur en psalmbok som jag sedan stansade ut på en tag som jag chalkade och satte bakom grattistaggen.
Vinet var nog det svåraste. Att hitta en vinflaska som matchade det lite gammaldags kortet i bruna toner var inte lätt. Slutligen hittade jag en servett jag hade som jag scannade in och förminskade, printade ut i svart-vitt, klippte ut vinflaskorna och chalkade även dem.



Nästa utmaning var en kille som skulle disputera inom något med formler och siffror. Han gillade datorer och trädgård. Lagom till denna beställning hade Hildas Rum utförsäljning och där hittade jag det passande pappret Numbers från Echo Parks serie Happy Days med massa siffror. En dator i form av en charms och lite målad och sotad well-papp så blev resultatet så här.




Lagom till midsommar hörde min syster av sig och ville tacka sin granne. Han hade skaffat nya brevlådor både åt sig själv och till min systers familj. Eftersom syrran är nyinflyttad fanns ingen ordentlig plats för brevlådan, men nu hade grannen Olsson gjort en helt ny plats med brevlådorna samlade för alla som bodde i den lilla byn Solberga i Ebbarp utanför Bankeryd. Olssons skulle nu tackas med ett brevlådeinspirerat kort. Kort varsel var det också.

Kom på att jag hade en Magnolia ministämpel "Tilda with letters" som jag målade med distresser och stansade ut på tag. En tag bakom med poststämpel och i mina pappersgömmor hittade jag ett papper massa brev på. Slutligen ännu ett fynd från Hildas Rum, en stämpel med texten "Tack så mycket".
Brevlåda vet jag inte, men nog blev kortet postinspirerat.



Den fjärde beställningen kom från en granne som är målare. Hans jobbarkompis skulle byta jobb och han ville därför ha ett "Lycka-till-på-nya-jobbet-kort".
Han som skulle få kortet höll på Elfsborg så det vore bra om kortet gick i deras färger. En pensel och en bas skulle också finnas med. Penseln för att han var målare och bas för att han spelade i ett band.

Resultatet blev ett gul-svart kort med utprintad bas och pensel och not-brads. Lekte lite med akrylfärgerna och målade och sotade wellpapp, målade lite vid penseln och stämplade lite "färgklickar".



Det var allt för denna gången. Snart är det dags för semester så det kanske blir lite klent med pyssel ett tag fram över. Min distresserna kommer nog få nog följa med på resan...

Trevlig helg!
/Marit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar