onsdag 18 juli 2012

First we took Manhattan, then we take Berlin...

...sjöng Leonard Cohen. Stämmer rätt bra på oss också. Efter en liten minisemester till New York i slutet av maj så var det nu dags för sommarsemester. Resmålet för årets semester var Kroatien, som gick rakt in i våra hjärtan förra året.
Bättre utrustade var vi i år också med mindre husvagn och större bil. Kändes stabilt och bra.

Lämnade Habo tidigt söndag morgon och några timmar senare Sverige via Helsingborg med färja mot Helsingör. På något konstigt sätt känns det exotisk bara att få komma över till Danmark.
Bra flyt i trafiken och vi anlände till färjan i Gedser i god tid. Vid halv sex hade vi äntligen tysk motorväg under hjulen. Nu hade vi bara 20 mils körning kvar till kvällens övernattningsstopp utanför Berlin. Där hade vi övernattat flera gånger tidigare på en liten camping strax intill autobahn bredvid den vackra Havelkanal.

Måndagen bestod av mycket bilåkande. Dryga 80 mil hade vi framför oss. En del skulle säkert tycka att det är drygt att skumpa genom Tyskland i 90 km/h, men på något konstigt sett ger det oss harmoni. Berlin med hedar och skogar, Leipzig med stora böljande åkrar där man redan tröskade för fullt.

För att undvika eventuella köer kring Nürnberg vek vi av mer öster ut och passerade nära Tjeckiska gränsen och ner mot Regensburg där landskapet nu blev mer kuperat.
Inför förra sommaren köpte vi en ny TomTom GPS. Funktionen var det inget fel på men den ville inte ladda. Med satt laddaren konstant i gick det bra.
Inför denna sommaren tog vi tag i reklamationen. Vår GPS skickades för felsökning och det slutade med att vi fick en ny tillbaka. Samma modell men med massa nya funktioner. Kanon!
Men den nya laddade inte heller, alltså var det laddaren det var fel på. En ny tur till Elgiganten och vi fick en ny laddare, men inte vilken laddare som helst utan en med TMC-mottagare. Med denna laddare i visas alla eventuella hinder, vägarbeten, köer osv och en ungefärlig tid på försening anges.
Nu dök det upp en olycka utanför München ca 17 mil framför oss. Försening 2 minuter vilket var lugnt, men den ändrades snart till 16 min och 25 min. Nästa gång vi tittar till på GPS:en är motorvägen avstängd!!! Vi tänkte att det släpper nog tills vi kommer närmre. Men icke då. Med 7 mil kvar var vägen fortfarande avstängd på en flera mil lång sträcka och vi fick förslag på ny alternativ väg.
Vi var så tacksamma för Elgigantens fantastiska sätt att hantera reklamationer. Utan den nya laddaren hade vi kört rätt in i kön och blivit sittande i timmar.
Nu fick vi en 5 mil lång sightseeing på en mindre, men bra väg genom gigantiska humle- och majsodlingar.

Vi kom sedan ut på en annan motorväg och kunde fortsatta förbi München utan problem.
Strax därpå dök de första alptopparna upp, vissa med snö på toppen.

Dagens mål var en rastplats bland bergen ca 10 mil söder om Salzburg. Vi hade hittat den av en slump förra året då vi stannade och tankade. I bergspassen låg denna pärla med massor av långa parkeringsplatser alla separerade med buskar och träd. Gratis och med närhet till macken, affär, restaurang och toaletter.

Nu längtade vi dit och de sista milen var dryga. Det började mörkna bland bergen och det var en underlig känsla att susa fram på en relativt öde motorväg omgiven av mörka gigantiska berg. Himmeln var fortfarande svagt ljus i horisonten och en och annan stjärna lös på himmeln.
Passerade ett spöklikt upplyst Örnnästet och fortsatte genom bergspassen på broar och genom tunnlar.

Strax efter tio kom vår fram till vår rastplats och upptäckte att den var mycket populär för övernattning. Men det fanns gott om platser och vi rymdes utan problem. Det var kallt uppe i bergspasset och vi somnade gott inne i husvagnen med värmen på.

På tisdagsmorgonen vaknade vi till ljudet av koskällor från kossorna som betade längs sluttningarna.

Solen sken och vi satte kurs mot Slovenien. Temperaturen ökade då vi kom ner från bergen och slutligen kunde vi skymta Medelhavet och den italienska staden Trieste.
Motorvägen slutade och cerpentinvägen tog oss från Slovenien in i Kroatien. Välkända vyer med olivträd och den röda jorden med långa rader av vinodlingar.
Vid ett var vi framme på vår camping Mareda utanför staden Novigrad i Istrien. Vi fick en bra plats bara 75 meter från havet.
Klarblå himmel och 30 grader vilket vi gillade starkt. Ett svalkande i dopp i havet innan det var dags för lunch och sätta upp förtältet.
Här stannar vi nu en vecka och varvar ner. Känns lovande för att den rätta semesterkänslan skall infinna sig.