lördag 3 september 2011

Tim Holtz - Mannen i mitt liv :-)

Ni som inte håller på med scrapbooking, kortmakeri eler liknande undrar säkert vem i hela friden Tim Holtz är. Ni andra vet nog.
Han är känd inom pysselkretsar och tar fram massor av bra produkter och fina saker. Allt från stämpeldynor och vackra stämplar till dekorationer och gud vet vad.

Att han dessutom är man och gör detta gör ju honom ännu lite mer intressant. Nu är jag fördomsfull jag vet.
På Youtube finns många klipp och demos där han skapar massor med fina saker och hittar på mängder med roliga tekniker med sina produkter. Man kan bli sittande i timmar och söka på videoklipp och bara bli inspirerad och glad.
Bara att se hans sätt att hantera stämpeldynor, hur smidigt han fixar allt och hur enkelt han skapar kan ju få en att gå igång fullständigt och bara vilja testa nya grejer. Man blir lycklig helt enkelt, kan inte riktigt få nog.

Tycker ni efter att ha läst detta att jag verkar lite lätt störd, kanske till och med rätt så mycket störd, så förstår jag er. Men jag vet också att det finns de som håller med mig :-)
Tim Holzt - vilken man!

Hur som helst, här är en länk till ett klipp där jag nu testat lite av hans tekniker. Här gör han lite olika tags. Titta och njut:
Tim Holtz

Här kommer nu mina resultat, detta efter att bl.a. ha förstört ett av våra strykjärn med distressfärg. Men nu har jag ett strykjärn till mitt pysslande :-)

De första "tagsen" jag gjorde monterade jag på kort med en textstämpel på tillsammans med "reklambilder" från ett ark från Webster Pages.
Tekniken jag använde var att stryka på 2 färger med distressdynorna på en plastficka, spraya på vatten med mistflaskan och sedan doppa tagsen i detta. De torkades sedan med hårfönen. Doppade flera gånger för att få lite lager på lager. Försökte hitta färger som skulle matcha korten. Hade jag inte den önskade färgen i stämpeldyna tog jag bara färg från min distressflaskor, tog en droppe på plastfickan och strök sedan ut det med en liten bit av en disksvamp. Fungerade lika bra.
Det var häftigt att se de nya färgerna som bildades då färgerna blandades.



På min sista tags använde jag skrynkeltekniken. Dvs. jag skrynklade min tags och drog sedan en  rosa stämpeltyna på den (victorian velvet). Sprayade med mistflaskan och lät färgen flyta ut och strök sedan tagsen torr med strykjärnet. Kompletterade sedan med lite grönt. Tyvärr försvann det rosa lite för mycket.
Den sista tagsen monterade jag på ett band och fäste i ett olivträd som min mamma skall få i present imorgon. Det blir hennes inflyttningspresent till sitt nya hus hon fick i onsdags. Olivträdet kommer från sommarens semester till Kroatien där jag köpte 2 träd, ett till mig och ett till henne.


Sedan krävs det nog en hel del övning innan man kommer upp i samma nivå som Tim, men så är han ju också en klass för sig...

/Marit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar